انجیر خشک و لاغری

 

انجیر چه تازه و یا خشک آن مزه ی شیرینی داشته و مزیت های مختلفی برای بدن دارد. با وجود اینکه در هند و ایران انجیر تازه به راحتی قابل دسترس نیست اما نوع خشک آن به راحتی همه جا پیدا می شود. مقدار بالای کلسیم، آهن و پتاسیم موجود در آن به همراه مقدار بالای فیبر و چربی کم، آن باعث شده که یک میان وعده ی سالم در رژیم غذایی تان باشد. این میوه خشک را می توان به تنهایی یا در ماست، سالاد و یا به عنوان یک چاشنی در کورن فلکس ها مصرف شود. در این مقاله علاوه بر بیان خواص انجیر خشک به بررسی این سوال می پردازیم که خواص انجیر خشک برای لاغری چیست؟

اخیرا انجیر خشک به میوه ای محبوب برای متخصصان تغذیه تبدیل شده چرا که آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای کاهش وزن توصیه می کنند.

در زیر لیستی از مزایای مختلف انجیر ارائه شده است.

مزایای انجیر خشک

  1. سرشار از فیبر هستند:انجیر های مختلف همچون انجیر پرک و انجیر کرمانشاهی منبع خوبی از فیبر محلول هستند. این نوع فیبر باعث می شود که شما در مدت زمان طولانی تری احساس سیری کرده و از طرفی یبوست را از بین می برد.
  2. سرشار از ویتامین های اساسی و مواد معدنی: انجیر غنی از ویتامین های A، B1 و B2، منگنز و پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر هست. سطح بالای پتاسیم و از طرفی سطح پایین سدیم آن باعث می شود که یک غذای ایده آل برای افراد مبتلا به فشار خون باشد.
  3. منبع عالی کلسیم: مقدار بالای کلسیم موجود در انجیر باعث افزایش سلامتی استخوان ها می شود.
  4. افزایش قدرت سیستم ایمنی: لعابی که در این میوه وجود دارد به درمان گلو درد کمک کرده و بدن را از ابتلا به آن حفظ می کند. این میوه ی خشک استروژن اضافی و مضر را از بدن پاک می کند. هورمون استروژن اضافی در بدن می تواند منجر به مشکلات یائسگی، سرطان تخمدان، سینه و رحم، افزایش وزن و تغییرات خلقی شود. اگر این هورمون بیش از حد در بدن ما باشد، انجیر کمک می کند که آن مقدار اضافی از بدن ما حذف شده و از خطر ابتلا به مشکلات و بیماری های ذکر شده در بالا جلوگیری می کند.
  5. حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده ی سلامتی هستند: انجیر حاوی نوعی آنتی اکسیدان به اسم فنول بوده که این ماده باعث کاهش خطر بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان می شود.
  6. دوست دستگاه گوارش است: انجیر همچینین حاوی بتا کاروتن، بنزالدهید (ترکیب ضد سرطان)، فلاونوئیدها و آنزیم های گوارشی به نام فسیین می باشد.

مزایای انجیر خشک

خواص انجیر خشک برای لاغری چه می باشد؟

حالا به بخش اصلی این مقاله می پردازیم و بررسی که می کنیم که آیا این میوه تأثیر مثبتی بر روی کاهش وزن و لاغری دارد یا خیر؟

  1. کالری انجیر خشک نسبت به میوه ی تازه ی آن بیشتر است و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۲۰ کالری دارد. با وجود اینکه توصیه شده در خوردن این میوه باید اعتدال را رعایت کرد اما مزه ی شیرین و پالپ هایش سبب مصرف بیش از حد آن شده و مجبورتان می کند که بیشتر از نیاز معمول آن را مصرف کنید.
  2. علاوه بر کالری زیاد انجیر خشک، انواع انجیرها شیرین بوده و داری شاخصه ی گلیسمی ۶۱ و بار گلیسمی ۱۶ هستند که بسیار زیاد است.
  3. بار گلیسمی بالا ی انجیر باعث افزایش قند خون بدن می شود که این ممکن است برای افرادی که وزن کم می کنند و همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع دو مضر باشد.
  4. غذاهایی که شیرین و پرانرژی اند باید در اوایل روز خورده شوند تا انرژی ای را که وارد بدنتان کردن خود به خود در طول روز سوزانده شود.

بنابراین می توان از انجیر برای افزایش وزن سالم استفاده کرد نه رژیم های کاهش وزن! زیرا با وجود اینکه ویتامین و مواد مغذی زیادی دارد اما حاوی کالری و قند زیادی است که این خود یکی از دلایل افزایش وزن است. پس انجیر خشک و لاغری یک رابطه معکوس با هم دارند.

یک توصیه

همیشه به یاد داشته باشد که هر رژیمی که به صورت آنلاین قابل دسترس است بسیار عمومی است و ممکن است با خصوصیات فردی شما قابل اجرا نباشد. از این رو یا بر روی بدن شما جواب می دهد یا نمی دهد و یا بدتر از آن ممکن است با بدن شما سازگاری نداشته باشد. شما نیاز به یک برنامه غذایی دارید که با سبک زندگی شما، عادت های غذایی و وضعیت پزشکی شما سازگار باشد. قبل از شروع هر رژیم غذایی مهم است که از یک متخصص تغذیه یک مشاوره ی حرفه ای بگیرید.