فواید نبات

آشنایی با فواید نبات

همه ی ما نبات را به عنوان یک معجون شفابخش برای اکثر درد ها خصوصا دردهای گوارشی می شناسیم. نبات درواقع دارویی ست که مادربزرگهایمان در هنگام بروز درد به ما توصیه کرده و در عین ناباوری تأثیر گذار نیز بوده است. اما سوال اینجاست که آیا نبات که از محلول اشباع شده ی شکر یا ساکارز به دست می آید تأثیری در تسکین این دردها دارد یا خیر؟

موارد مصرف نبات

نبات یک خوراکی سنتی ایرانی محسوب می شود چراکه در واقع نسل قدیم آبنبات های امروزی ست. از نبات برای مصارف گوناگونی استفاده می شود، علاوه بر اینکه یک چاشنی برای چای ها و دمنوش های مختلف است، از شاخه نبات برای تزئین سفره های عقد و هفت سین استفاده می شود.
البته امروزه نبات در شکل ها و طعم های مختلفی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال علاوه بر شاخه نبات، نبات نی دار نیز این روزها طرفدار دارد که در طعم های مختلفی مثل زعفرانی، دارچینی و … وارد بازار شده است.
از آنجایی که نبات نسبت به قند و شکر طعم بهتری دارد بنابراین این محصولات را جدید را می توان در مهمانی ها و مجالس برای پذیرایی در کنار چای و دمنوش استفاده کرد.بنابراین اگر می خواهید به پذیرایی خود تنوع دهید از نبات چوبی طعم دار استفاده کنید.
حتی می توانید شاخه نبات را به اندازه های کوچک تری در آورده و در قندان قرار داده و جایگزین قند و آبنبات کنید و همراه چای میل نمایید.همچنین می توانید پودر نبات را که همان ریزه یا خرده نبات هایی است که ذراتی درشت تر از شکر دارند برای شیرین کردن شربت به کار برید.

خواص درمانی نبات

  • همان طور که در بالا هم ذکر شد ماده اولیه نبات درواقع  قند و شکر اشباع شده در آب استاما در مقایسه با قند و شکر طبع گرم تری داشته و به همین دلیل برای رفع خستگی و همچنین برگشت قوای جسمانی بسیار مؤثر است.
  • نبات به واسطه دارا بودن مقدار زیادی ساکارز خیلی سریع جذب بدن شده خصوصا اگر با آب یا چای مصرف شود، به خاطر تقویت عضلات باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتینی در بدن می شود و چنانچه یک تکه کوچک از ان در دهان گذاشته و به مرور مکیده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سینه و درد ان را بر طرف می کند.
  •   طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده بسیار  ضد نفخ، ملین و مدّر می باشد. مخصوصا اگر با عرق نعنا مصرف شود تأثیرش چند برابر خواهد شد. علاوه بر این از گذشته های خیلی دور در درمان دل درد نیز چای نبات تجویز بسیار موثری داشته است. در حقیقت نسخه همیشه آماده ی مادربزرگ هایمان برای هر درد گوارشی ای چای نبات بوده است.
  • نبات زعفرانی جهت رفع خستگی های مفرط جسمی و فکری ناشی از کار و فعالیت جنسی زیاد بسیار موثر است زیرا خود زعفران به تنهایی خاصیت ضد افسردگی و نشاط آور دارد و ترکیبش با نبات باعث افزایش این تأثیر می شود.
  • همچنین در خواص نبات می توان به این مورد اشاره کرد که به علت وجود ساکارز به هضم غذا کمک کرده و خاصیت ضد ترش کردن و ضد آروغ زدن دارد.
  • از دیگر فواید نبات زعفرانی تسکین درد معده و درد ناشی از انقباض ماهیچه هاست ، نبات داغ در تسکین درد پشت ، کاهش درد کمر ، رفع درد های ناحیه شکم ، علاج پادرد بسیار موثر بوده و برای افراد مبتلا به این درد ها توصیه می شود. چرا که نبات در دسترس ترین داروی بدون ضرر خواهد بود.
  • یکی از مزایای نبات رفع خواب آلودگی بخصوص هنگام رانندگی می باشد ، لذا به رانندگان محترم توصیه می شود هنگام رانندگی های طولانی در جاده حتما از چای نبات استفاده کنند چراکه استفاده از یک ترکیب ساده چای نبات برای رفع خستگی و خواب آلودگی بسیار موثر بوده و احتمالات تصادفی که به جهت این مسائل پیش می آید را کاهش می دهد.
  • یکی از خواص و فواید نبات جلوگیری از جاری شدن آب دهان می باشد ، بخصوص افرادی که آب دهانشان در خواب جاری می شود توصیه می شود از ترکیب های مختلف نبات ، نبات زعفرانی ، نبات سفید بصورت شاخه یا نبات چوبی در نوشیدنی های گرم استفاده کنند چای نبات می تواند علاج خوبی برای رفع جاری شدن آب دهان افراد در خواب و در بیداری باشد چراکه این مسئله اغلب به دلیل خوردن خوراکی هایی با طبع سرد ایجاد می شود و از آنجایی که طبع نبات گرم است آن را خنثی می کند.
  •  تکرر ادرار نیز با نوشیدنی های گرم نبات داغ قابل درمان است.

 

در پایان لازم به ذکر است که با وجود اینکه نبات فواید فروانی دارد ولی مطلقا نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چراکه پایه ی اصلی آن شکر است و مصرف بی رویه ی شکر مشکلات زیادی از جمله ابتلا به دیابت را در پی خواهد داشت. اما با تعادل در مصرف هر ماده ی غذایی می توانید از مزایا و فواید آن حداکثر استفاده را بکنید و نبات هم از این قضیه مستثنا نیست.

تعداد معدودی نبات را در خانه تهیه می کنند که طرز تهیه آسان و راحتی هم دارد( اگر می خواهید با طرز تهیه ی نبات خانگی آشنا شوید می توانید سری به این لینک بزنید) ولی اکثر مردم نوع بازاری آن را ترجیح می دهند از این رو اگر می خواهید یکی از انواع نبات را تهیه کنید می توانید سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی برادران حسینی ثبت کرده و درب منزل تحویل بگیرید.