چگونه زعفران را دم کنیم؟

نحوه دم کردن زعفران

 

زعفران یکی از چاشنی های مورد علاقه ی آشپز هاست که خواص زیادی دارد. خیلی از آشپز ها و سرآشپز ها معتقدند که دم کردن زعفران نه تنها رنگ که طعم آن را بیشتر نشان می دهد به همین دلیل خیلی از حرفه ای ها از زعفران دم کرده در آشپزی و البته شیرنی پزی استفاده می کنند.

برای استفاده از خواص زعفران فقط کافی است ابتدا مقداری از آن را داخل هاونی کوچک با مقداری شکر یا ۱ حبه قند بسابید و زمانی که ترکیبتان یکدست شد، یک قاشق چایخوری از آن را با نصف فنجان آب جوش مخلوط کنید و  روی بخار آب قرار دهید تا رنگ آن بیشتر شود.

البته خیلی از سر آشپز های حرفه ای همان ترکیب آب زعفران را بر روی برنج در حال پخت می ریزند تا زمانی که برنج آماده می شود، زعفران هم دم بکشد.

 

مسلما مقدار بیشتر زعفران موجب بیشتر شدن رنگ زعفران می شود ، این محلول را می توانید بیشتر تهیه کنید و درون شیشه در بسته و داخل یخچال تا یک هفته نگهداری کنید.

 

نکته اول:  هرچه آب جوش تر باشد و هرچه زعفران بیشتر سائیده شود رنگ بیشتری خواهد داد ، استفاده از قند یا کمی شکر برای نرم تر شدن و سایش بیشتر زعفران است.

 

نکته دوم: اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید ممکن است زعفران شما کمی نرم شود ، برای خشک کردن زعفران می توانید ان را به مدت ۳۰ ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا نم ان گرفته شود.

همچنین می توانید ان را درون قاشقی فلزی کمی روی حرارت مستقیم حرکت دهید اما مراقب باشید تا نسوزد ، پس از انکه خنک و ترد شد زعفران را طبق روش گفته شده بسائید و دم کنید.

نکته سوم: رنگ، طعم و بوی زعفران ارتباط شدیدی با نوع آن دارد. چراکه زعفران را با توجه به مرغوبیت و کیفیتش به انواع مختلفی تقسیم کرده اند پس بهتر است قبل از تهیه این طلای سرخ با انواع زعفران کاملا آشنا باشید.

نکته چهارم: شاید جالب باشد بدانید که از هر ۵ کیلو گرم زعفران تازه بعد از خشک شدن تنها یک کیلو  زعفران به دست می آید و در واقع این یکی از دلایل کم یابی و البته گرانی آن است. به همین دلیل خیلی از دستفروشان از این بازار سو استفاده کرده و  زعفران نامرغوب و بی کیفیت را با قیمت بالا می فروشند از این رو بهتر است زعفران را از فروشگاه های معتبری مثل برادران حسینی بخرید.