ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا به عنوان یک ماده مغذی و غذایی کامل حاوی آنتی آکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی ای می باشد که به طور قابل توجهی برای سلامت بدن لازم هستند. این دانه شامل مقادیر بالایی از ویتامین  B1  و منیزیم بوده و هر ۳۰ گرم آن، ۵۸ درصد منیزیم مورد نیاز بدنتان و ۲۲ درصد از تیامینی (B1  ) که در هر روز توصیه میشود استفاده شود را تامین می کند.

افزایش چربی های سالم

آجیل های خام شامل تعداد زیادی از مواد مغذی به همراه مقداری از چربی های سالم غیر اشباع هستند. ماکادمیا با مجموعه مواد مغذی منحصر به فرد خود، در مقایسه با آجیل های دیگر کربوهیدرات و پروتئین کمتری دارد (شامل ۴ درصد در هر ۳۰ گرم می باشد)، از طرفی دارای اسید اولئیک و اسید چرب غیر اشباع امگا ۹ زیادی است که درواقع همان اسید چربی است که در روغن زیتون یافت می شود. در حقیقت، از هر ۲۱ گرم چربی یافت شده در دانه های ماکادمیا، فقط ۳ گرم آن چربی اشباع شده است.

گاهی اوقات فهمیدن این موضوع که کدام غذاها حاوی چربی های خوب (HDL) و کدام ها داری نوع بد (LDL) هستند، امری فراموش شده است. بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا،کلسترول (HDL)، کلسترول خوب در نظر گرفته می شود زیرا کمک می کند که کلسترول  (LDL) از عروق خونی پاک شود. متخصصان معتقدند (HDL) مانند یک جانور لاشخور عمل می کند و عروق را از  کلسترول (LDL) پاک می کند و به کبد برمی گرداند،یعنی جایی که بین می روند و از بدن خارج می شوند. حال دانه های ماکادمیا با داشتن اسید های چرب ضروری و همچنین غیر اشباع، کلسترول خوب را در بدن افزایش می دهد.

حفظ سلامت قلب

آزمایشات بالینی و مطالعات انجام شده نشان می دهد که اسید چرب دانه های ماکامدیا تاثیر مثبتی بر روی چربی خون/ چربی پروتئین ها دارند که موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا مردانی که رژیم غذای شان شامل مقدار قابل توجهی دانه های روغنی مثل ماکادمیاست، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کاهش می یابد که این به دلیل همان چربی غیر اشباع موجود در آجیل است که می تواند سطح چربی خون را بهبود بخشد.

همچنین باعث کاهش فشار خون و در نتیجه حفظ سلامت قلب می شود. منابع مطمئنی این خاصیت ماکادمیا را به خاطر وجود پتاسیم در آن می دانند.

خواص ماکادمیا

بهبود سطح قند خون

در کل آجیل ها در از بین بردن خطرات ناشی از دیابت شناخته شده اند. دانه های ماکادمیا شامل مقدار قابل توجهی مواد مغذی و دیگر ترکیبات زیستی هستند که به بهبود سطح قندخون و مقابله با بیماری دیابت کمک می کند. در تحقیقات دیگری ثابت شده که با وجود آنکه دانه های ماکادمیا داری چربی زیادی هستند ولی بیماران دیابتی می توانند از آن استفاده کنند. زیرا این آجیل ها شامل اسید چرب غیر اشباع بوده و به کم کردن کلسترول بد کمک می کنند.

کمک به کاهش وزن

هیچ دلیلی ندارد که با پیروی از یک رژیم غذایی درست و فعالیت بدنی کافی، وزن کم نکنید. در مورد رژیم مناسب غذایی صحبت کردیم، وارد کردن ماکادمیا به رژیمتان یکی از راه هایی ست که می توانید انجام دهید.

ماکادمیا کربوهیدرات کم و از طرفی تقریبا کالری زیادی دارند. اما نگران نباشید، با خوردن حدود ۶۰ گرم از این آجیل می توانید بیشتر از قبل به اهداف کاهش وزنتان دست یابید.

دلیل دیگر آن داشتن فیبر در آن است. آجیل ها منبع فیبری خوبی هستند و خوردن مقداری کمی از آنها در صبحانه می تواند شما را برای مدت زیادی سیر نگه دارد.

یک نکته ی دیگر اینکه، اگر در نظر دارید که به طرز سالمی وزن اضافه کنید، ماکادمیا بهترین گزینه است. زیرا هر اونس آن کالری زیادی دارد (که بیشتر آن به خاطر وجود چربی غیر اشباع مفید است) و در نتیجه می توانند به افزایش وزن کمک کنند.

همچنین مطالعات نشان داده است که ماکادمیا از چاقی شکمی جلوگیری می کندکه این یکی از چهار عامل ابتلا به سندروم متابولیک است. (شاخص های سندروم متابولیک چاقی شکمی، فشار خون بالا و  قندخون ناشتا بالاست)

بهبود سلامت استخوان ها

ماکادمیا منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم هست( سه ماده ی معدنی که استخوان ساز هستند) و همچنین سدیم کمی دارند که باعث بهتر شدن عملکرد بدن می شود.

فسفر موجود در این آجیل موجب افزایش استحکام دندان و استخوان می شود . و اگر کسی را می شناسید که از بیماری های کلیوی رنج می برد، خبر خوبی داریم. بیمارهای  کلیوی بر روی قابلیت بدن برای جذب کلسیم، منگنز تأثیر می گذارند و در نتیجه باعث ایجاد بیماری های استخوانی می شوند. اما منگنز موجود در ماکادمیا مانع از بروز این مشکل می شود.

کمک به سلامت دستگاه گوارشی

جالب است بدانید که آجیل ها شامل هر دو فیبر های حلال و غیر حلال می باشند. این فیبر ها سموم را از بدن خارج کرده و همچنین به هضم غذا کمک می کنند. علاوه بر این، ماکادمیا غنی از مس است که این ماده معدنی به واکنش های آنزیمی کمک کرده و باعث بهمود سلامت دستگاه گوارشی می شود.

اما باید دقت کنید که از چه مکان هایی این آجیل را تهیه می کنید زیرا تحقیقا ت اخیر وجود و سالمونلا در درختان دانه هایی مثل ماکادمیا را ثابت کرده که این باکتری مضر می تواند موجب اسهال و گرفتگی شکمی شود.

فواید ماکادمیا

 حفظ سلامت مغز

یکی دیگر از عناصر مهم ماکادمیا که توجه شما را جلب می کند، اسید اولیک است که همان چربی ای است که در روغن زیتون یافت می شود. این اسید فشار خون را پایین نگه داشته و از سکته ی مغزی جلوگیری می کند و در نتیجه باعث حفظ سلامت مغز می شود.

اسید دیگر موجود در این دانه، پالمیتولیک اسید است که یکی از مهم ترین اجزای میلین می باشد. (میلین یک لایه چربی است که از سلول های عصبی در مغز محافظت می کند.)

از طرفی مس، تیامین، منگنز و منیزیم موجود در این دانه باعث تولید نوروترانسمیتر های سالم می شود.همچنین امگا ۹ موجود در این دانه باعث بهبود خلق می شود. این اسید چرب میتواند حافظه را افزایش داده و از بسیاری از بیماری های نورولوژیک(عصبی) جلوگیری کند. در تحقیقاتی ثابت شده که امگا ۹ از بروز آلزایمر نیز جلوگیری می کند.

کمک به درمان کم خونی

این دانه شامل مقدار قابل توجهی آهن است و در نتیجه می تواند کم خونی  را درمان کرده و از بروز آن جلوگیری کند. به همین دلیل، ما توصیه می کنیم  در صورت ابتلا به این بیماری و به خصوص زنان، در رژیمشان یک ماده ی غذایی سرشار از آهن دیگری مثل اسفناج داشته باشند و همچنین ویتامین C ؛ چراکه این ویتامین به جذب آهن و جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

افزایش متابولیسم بدن

اسید چرب غیر اشباع در این گیاه می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. به طور کلی مصرف آجیل، خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش می دهد.

دشمن استرس

مطالعات نشان می دهد که آجیل هایی مثل ماکادمیا می توانند  به کاهش استرس افراد کمک کند. زیرا دارای آنتی اکسیدان هستند و  این ماده با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. سطح بالای رادیکال های آزاد باعث افزایش استرس و ابتلا با بیماری های مختلف می شود.

همچینین این دانه با توجه به مقدار بالای پروتئین و ویتامین B1 که دارد می تواند سطح قند خونتان را کنترل کرده و انرژی و روحیه تان را افزایش دهد.

بهبود سلامت پوست

اسید های چرب ضروری موجود در ماکادمیا نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کنند. و این تاثیر به خاطر روغن این دانه است. پالمیتولیک اسید نیز یکی از اسید های چرب ضروری ای است که موجب شفافیت و  ترمیم پوست شده و به حفظ سلامت غشاهای سلولی آن کمک می کند.

استفاده از روغن آن بر روی پوست نیز می تواند پوستتان را جوان و درخشان کند. حتی اگر پوستتان ضخیم و کلفت باشد، به راحتی در پوستتان جذب می شود. لازم به ذکر است که مقدار کمی پالمیتولیک  اسید به طور طبیعی بر روی پوستمان وجود دارد اما با افزایش سن، مقدار آن کاهش میابد. استفاده از این روغن می تواند پوست را با روغن های چرب ضروری اشباع کند. همچنین پالمیتولیک  اسید پیری پوست را به تاخیر می اندازد و مانع از شروع زود هنگام علائم پیری مثل چین و چروک می شود.