فلسفه شب یلدای عروس

شب یلدا یا به اصطلاح شب چله، آخرین روز زمستان است و همان طور که می دانید طولانی ترین شب سال نیز می باشد. در این شب، مردم آداب و رسوم خاصی دارند و لازم به ذکر است که بعضی از شهر ها سنت های بخصوصی را در این شب دنبال می کنند. یکی از این سنت ها تهیه آجیل عروس توسط خانواده عروس می باشد.

اما از همه ی اینها گذشته، شب  یلدا برای تازه عروس ها و داماد ها رنگ و بوی دیگری دارد چراکه در این شب مهمانی خاصی برای آنها برگزار می شوذ و خانواده عروس و داماد دورهم جمع می شوند و علاوه بر اینکه بیشتر با یکدیگر آشنا می شوند، روابط صمیمی بین خود را نیز تقویت می کنند.

میزبان این مهمانی، خانواده ی عروس است. بنابراین خانواده ی عروس با خوراکی های مخصوص این شب از جمله آجیل شب یلدا، خودشان را برای پذیرایی از خانواده ی داماد آماده می کنند چون بر طبق سنت های ایرانی، رسم بر این است که در بلند ترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند، دورهم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه ی دیگری جشن بگیرند. در این میان هدایایی هم از طرف خانواده ی داماد به عروس تقدیم می شود که لبخند پررنگ تری را روی چهره عروس خانم می نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

شب یلدا عروس و تدارک آجیل آن:

شب چله عروس مراسمی است که خانواده عروس آن را برگزار می کند و میزی تزئین شده که بر عهده خانواده داماد است تهیه می شود که شامل پسته، چند نوع آجیل شیرین و تخمه و دیگر مغزها می شود و همینطور هم از میوه هایی تزئین شده مثل انار، سیب، کدو حلوایی و هندوانه و خرمالو استفاده می کنند که این موارد هرکدوم به عنوان یک رسم و رسوم خاص شناخته شده است.

از زمان قدیم در شب چله عروس، مرسوم بوده است که از طرف خانواده عروس به داماد و از طرف خانواده داماد به عروس هدایایی اهدا شود. هدیه هایی که نظیر پارچه، لوازم خانگی کوچک، لباس، کیف و کفش، سکه و یا طلا و جواهر و ظرف تزئیین شده آجیل و میوه است.

آجیل شب یلدا عروس

هدایای شب چله عروس

هدایای شب یلدا عروس در شهر ها و فرهنگ های مختلف متفاوت است.  به عنوان مثال در شهر آذربایجان شرقی علاوه بر داماد، خانواده ی عروس نیز برای داماد هدایایی را تهیه می کنند. اما مهمترین لیست هدایای شب یلدا برای عروس را در ادامه ذکر کرده ایم.  فراموش نکنید چیزی که در این هدایا حرف اول را می زند تزیین است.

آجیل

– میوه های تزئین شده (هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو، موز، آناناس و … )

– لباس زمستانی یا پارچه و یا طلا و یا هدیه نقدی

– کله قند تزئین شده

– نقل و شیرینی

تزیین هدایای عروس

در گذشته رسم و رسومات شب چله ی عروس در سادگی هر چه تمام برگزار می شود. در قدیم رسمی بود به اسم سینی طبق. که در آن داماد هدایایی را که قصد داشت به عروس تقدیم کند را در سینی هایی که با ربان و گل تزیین شده بود به خانه ی خانواده عروس می آورد. اما امروزه خانواه ها این تزیئنات را به شیوه ی دیگری انجام می دهند. و معمولا هدایا را در سبد های حصیری یا جعبه های کادویی قرار می دهند که هر کدام از آنها نیز دیزاین مخصوص و منحصر به فرد خود را دارد.
شاید مشکل ترین تزیینات در بین هدایای شب یلدای عروس متعلق به آجیل باشد. زیرا بیشتر افراد به دنبال یک دیزاین ویژه و منحصر به فرد هستند و بیشتر طراحی هایی بازار تکراری و ساده است به همین دلیل فروشگاه برادران حسینی راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است.

شما می توانید از ۱۵ آذر ار دفترچه ی تزیین شب یلدا استفاده کنید. در این دفترچه شما می توانید انواع تزیینات آجیل و همچنین سفره شب چله ی عروس را مشاهده کنید و ازآن ایده بگیرید. از طرفی کسانی که وقت کافی برای انجام این طراحی ها را ندارند می توانند از بسته های کادویی آجیل که با طراحی های بی نظیر در فروشگاه اینترنتی برادران حسینی قرار دارد، استفاده کنند.

آجیل عروس و چیدمان آن

چیدمان میز شب چله عروس

برای چیدمان یک میز خاطره انگیز و به یاد ماندنی برای مراسم شب چله عروس باید خلاقیت زیادی را به خرج دهیم. در زمان قدیم به دلیل جمع شدن به دور کرسی، سینی طبقی که خانواده داماد برای شب چله عروس هدیه می آوردند، بر روی کرسی قرار می گرفت و همگان به دور هم ساعات خوشی را سپری می کردند و دعای خیری برای عروس و داماد می کردند تا سال های سال در کنار هم زندگی خوبی داشته باشند. اما امروزه با زندگی کردن در آپارتمان ها، امکان کرسی گذاشتن وجود ندارد به همین خاطر است که میزبان تنها به چیدمان یک میز جذاب بسنده می کند.

برای چیدن میز شب چله عروس می توانیم از یک رومیزی بزرگ برای انداختن روی میز مورد نظرمان استفاده کنیم که بهتر است از رومیزی استفاده بشه که در کنار رنگ شاد و زیبایی که دارد، شکل سنتی نیز داشته تا فضای شب یلدا را بیشتر برایمان تداعی کند و از دو شمعدان پایه بلند در دو طرف میز قرار دهیم تا حال و هوای خوبی را به فضا القا کند.

برای تزئینات نیز از میوه هایی مثل انار، خرمالو، کدو حلوایی، هندوانه و چند عدد سیب می توانیم استفاده کنیم که هر کدام با برش های خاصی برای شب چله عروس آماده می شوند و همچنین ظرف هایی از انواع آجیل ها با تزئیناتی متفاوت و زیبا که رنگ و لعاب خاصی را به میز ما می دهند. همچنین با گل آرایی می توانتیم فضایی شاعرانه و رویایی را رقم بزنیم. در آخر هم استفاده از دیوان حافظ که این شب به یاد ماندنی و رسوم همیشگی را تکمیل می کند و هم اینکه حافظ جزء جدا ناشدنی شب یلدا است و بدون وجود آن چیزی کم است.