در روزهای پایانی پاییز که روز به روز به اواخر سال نزدیک می شویم بیشتر درگیر روتین زندگی می شویم و سرمای زمستان نیز در این بین به دل هایمان راه پیدا می کند. مخصوصا در دنیای مدرن این روزها که مردم بیش از قبل درگیر تنش ها و اضطراب و درگیری های خود هستند، بیشتر از قبل افسرده اند و نه تنها وقت کافی برای توجه به خود ندارند بلکه خانواده و دوستان خود را نیز کمتر از قبل میبینند. از این رو جشن های باستانی ای مثل یلدا شاید یک زنگ تفریح برای خارج شدن از این یکنواختی باشد. فرصتی که بتوان کناری آسوده بنشینیم و روابط خود را با خانواده و دوستان تقویت کنیم و صمیمی تر از قبل شویم. یلدا فقط بهانه ای ست که دل های یخ زده مان را گرم کنیم و به پیشواز زمستان برویم و در این شب از آجیل شب یلدا بهره ببریم.

داستان ها و افسانه های زیادی در مورد برگزاری این جشن باستانی وجود دارد. اما چیزی که مسلم است این است که از هزاران سال پیش تا کنون ایرانیان طولانی ترین شب سال را به بهانه ها و داستان های مختلف جشن می گرفتند. تا اینکه در ۵۰۲ سال قبل از میلاد، شب یلدا توسط داریوش سوم در تقویم رسمی ایران ثبت شد.

فلسفه شب یلدا:

در زمان باستان، ایرانی ها از راه کشاورزی روزگار می گذراندند و با تغییر فصل های سال کارهای آن ها هم رنگ و بوی متفاوت به خود می گرفت. اغلب فصل زمستان پایان فصل برداشت و شروع استراحت زمستانی محسوب می شد از این رو با جمع کردن مغزها و میوه های تابستانی مثل هندوانه به استقبال این روز عزیز می رفتند و طولانی ترین شب سال را جشن می گرفتند.

از طرفی تاریخ شناسان معتقدند که این جشن درواقع توسط پیروان میترائیسم ایجاد شده که این روز خاص را روز تولد خورشید می دانستند. و از آنجایی که این روز در ماه دی قرار دارد و دی به معنای آفریننده است. درحقیقت این نام گذاری در زمان زرتشتیان بوده و دلالت بر آفریننده ی نور دارد.

یکی از داستان های دیگری که برای پیدایش این شب وجود دارد این است که  ایرانی های باستان به تجربه فهمیدند که این شب طولانی ترین شب سال است و از آنجایی که آن ها بر این باور بودند که تاریکی سمبل اهریمن و روشنایی سمبلی از خیر است برای همین هم در طولانی ترین شب سال برای اینکه از گزند نیروهای اهریمنی در امان بمانند تا صبح بیدار می مانند و این شب را جشن می گرفتند و شادی می کردند.

آن ها در این شب سفره ای بزرگ پر از میوه و آجیل پهن می کردند و سعی می کردند تا صبح نخوابند و شب را با قصه گویی بگذرانند. اینکه بعد از شب یلدا روزها بلندتر از روزهای قبل می شود یعنی اینکه خورشید توانسته بر تاریکی پیروز شود. جالب است بدانید که رومی های باستان هم به تقلید از ایرانیان این  شب را جشن می گرفتند و حتی عده ای از آن ها تولد حضرت عیسی را در همین شب می دانسته اند.

اما نکته ی اصلی ماجرا خوراکی های یلدا است که از هزاران سال پیش تاکنون تغییر محسوسی نکرده است. هنوز هندوانه ی شب یلدا سر جایش است و آجیل و خشکبار این شب هنوز برقرار است. اگر می خواهید یلدا ی امسال هم آجیل با کیفیت و مرغوبی داشته باشیم می توانید با چند کلیک بهترین آجیل را از فروشگاه اینترنتی برادران حسینی سفارش دهید و از طرح ویژه ی یلدای امسال حداکثر  استفاده را بکنید.