چطور انجیر خشک کنیم؟

 

انجیر یکی از میوه خشک هایی ست که نوع خشک شده ی آن محبوبیت بیشتری دارد. شما با خشک کردن این میوه ی مفید در واقع مواد مغذی و همچنین شیرینی اش را تا ماه ها حفظ می کنید. و از آنجایی که شیرینی اش با خشک شدن بیشتر می شود می تواند جایگزین قندی باشد که همراه چای مصرف می شود. بنابراین بهترین میان وعده برای افراد دیابتی می باشد و از طرفی به دلیل مواد معدنی و ویتامینهای سرشاری که دارد یکی از تنقلات مفید برای همه ی افراد است.

شاید جالب باشد بدانید که قدمت این میوه ۶۰۰۰ هزار سال می باشد و شاید یکی از دلایل ماندگاری آن این باشد که این میوه به راحتی خشک می شود و با این کار مدت زمان بیشتری قابل نگه داری است. از این رو در این مقاله به شما آموزش میدهیم که این میوه را چطور می توانید در خانه خشک کنید و نحوه ی خشک کردن انجیر را به طور مفصل شرح می دهیم.

 

خشک کردن انجیر با نور خورشید

این نحوه ی خشک کردن انجیر  همان طور که از اسمش مشخص است از نور خورشید برای خشک کردن انجیر ها استفاده می شود.

برای این منظور باید انجیر های رسیده را انتخاب کنید. حتی انجیر های رسیده ای که پای درخت افتاده اند نیز برای این کار مناسب است.

ابتدا انجیر ها را بشورید.

بعد از اینکه خشک شدند و دم تک تک انجیر ها را جدا کردید، انها را بر روی یک سطح تمیز قرار داده و در معرض نور شدید خورشید بگذارید.

اگر می خواهید از تمیز بودن آن اطمینان داشته باشید می توانید روی آنها را با پارپه ای نخی بپوشانید.

بعد از یک یا دو روز که سطح خارجی انجیر کاملا خشک و چروکیده شد همچنین هیچ شیره و رطوبتی در انجیر باقی نماند، انجیر خشک آماده است.

 

خشک کردن انجیر با فر گاز یا آون

یکی دیگر از روش های خشک کردن انجیر استفاده از جریان هوای گرم است که این کا را می توانید با گاز یا فر انجام دهید. برای این منظور کافی است انجیر هایی که از قبل خشک کردید و دمشان را جدا کردید بر روی صفحه ی مشبک قرار داده و تا زمانی که پوستشان کاملا چروکیده و خشک شود داخل فر بگذارید.

توجه داشته باشید که بعد از مدتی انجیر ها را زیر و رو کنید.

خشک کردن انجیر ها در فر  ۱۵ تا ۳۶ ساعت طول می کشد بنابراین اولا دمای فر را در حالت ملایم و کم قرار دهید ثانیا هر ۸ ساعت فر را خاموش و دوباره روشن کنید.

این نحوه ی خشک کردن انجیر به نسبت دیگر روش ها سریع تر است و خیلی از کارخانه ها نیز از همین شیوه برای خشک کردن استفاده می کنند.

 

خشک کردن انجیر شیرین

قبل از اینکه انجیر را خشک کنید ۱ فنجان شکر را در ۳ فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیر ها را از آب خارج کرده و به روش آفتاب یا با فر یا آون خشک کنید.

 

طرز تهیه انجیر خشک بسیار ساده و راحت است ولی مدت زمان زیادی باید به آن سرکشی کرد تا محصولی یک دست داشته باشیم به همین دلیل شاید همه زمان کافی برای انجام این کارها رادر خانه نداشته باشند، از این رو اگر می خواهید انجیر خشکی مرغوب و سالم تهیه کنید میت وانید سری به فروشگاه برادران حسینی بزنید و هر کدام از انواع انجیر را مد نظرتان است، انتخاب و خریداری کنید.