نبات همان شیرینی آشنایی است که ترکیبش با چای دوای هر دردی ست. همه ما شاید این تجربه را داشته ایم که در مواجهه با هر دردی خیلی ها خصوصا مادر بزرگ هایمان چایی نبات را به ما توصیه کرده اند. از این رو شاید به جرأت بتوان گفت که نبات جزء جدانشدنی آشپزخانه ی هر ایرانی ست. در این مقاله به طور کامل و شفاف طرز تهیه نبات را به صورت قدم به قدم همراه با عکس خدمت شما توضیح می دهیم تا در منزل خود بتوانید انواع نبات خانگی، رنگی، زعفرانی و… را درست کنید.

تهیه نبات در خانه آسان است. شما می توانید انواع نبات های تخته ای، چوبی و رنگی را در منزل تهیه کنید. کلیت طرز تهیه همه نبات ها یکی است. این شیرینی ساده برای کودکان نیز جذاب می باشد و به عنوان یک آزمایش نیز می توان برای کودکان این کار را انجام داد و روحیه تحقیق و خلاقیت آن ها را افزایش داد. علاوه بر این با توجه به فواید نبات می توانید از نباتی که خودتان ساخته اید استفاده کرده و از خواص آن بهره مند شوید.

آموزش قدم به قدم طرز تهیه نبات:

اکثر ما می دانیم که نبات از محلول اشباع شده شکر و آب تشکیل شده است. ولی طرز تهیه نبات ممکن است زیاد سخت به نظر نیاید. اما نیاز به چند فوت کوزه گری دارد که با رعایت آنها می توانید به راحتی یک نبات داغ و خانگی  درست کنید. به همین خاطر اگر به دنبال طرز تهیه نبات هستید تمام مراحل زیر را قدم به قدم اجرا کنید.

مواد لازم برای تهیه نبات:

برای درست کردن نبات در خانه و تهیه یک نبات خانگی به مواد زیر احتیاج پیدا می کنید.

  • ۵۰۰ میلی لیتر آب
  • ۱۰۰۰ گرم شکر
  • رنگ خوراکی طبیعی در صورت تمایل
  • طعم دهنده طبیعی در صورت تمایل

برای تهیه مقادیر بالاتر می توانید با حفظ همین نسبت نبات بیشتری تولید کنید.

قدم اول)

ابتدا داخل یک ظرف آب را جوش بیاورید. سعی کنید از آب تصفیه شده استفاده کنید. چرا که ناخالصی های موجود در آب می تواند از رشد بلورها را جلوگیری به عمل آورد.

قدم اول طرز تهیه نبات

قدم دوم)

شکرها را به آب اضافه کنید. هر بار که شکر می ریزید یک بار هم بزنید. هر چه شکر بشتری اضافه می کنید حل شدن شکرها بیشتر زمان می برد. در صورتی که کمی شکر حل نشده باقی مانده با حرارت دادن به آب آن ها را به طور کامل حل کنید.

طرز تهیه نبات خانگی - گام دوم

قدم سوم)

محلول موجود را از روی حرارت برداشته و بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خنک شود. نباید هیچ شکر نامحلولی درون آب باشد.

طرز تهیه نبات گام سوم

قدم چهارم)

اگر تمایل داشتید می توانید افزودنی ای مثل زعفران ، دارچین یا زنجبیل و هر افزودنی طبیعی دیگری به آن اضافه کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که رنگ یا طعم دهنده خود را به خوبی درون مایع هم بزنید تا به طور یکنواخت در محلول پخش شود.

درست کردن نبات در خانه

قدم پنجم)

محلول حاضر را درون یک لیوان استوانه ای و بلند شیشه ای بریزید. انتخاب لیوان یا ظرف پلاستیکی به دلیل امکان ذوب شدن لیوان و همچنین سرطان زا بودن جنس پلاستیکی در صورت برخورد با آب گرم توصیه نمی شود. لیوان یا ظرف را تقریبا تا قسمت بالای آن پر کنید. مراقب باشید لیوان دارای آلودگی یا گرد و غبار نباشد.

درست کردن نبات در خانه قدم پنجم

قدم ششم)

تکه ای نخ را در وسط یک مداد یا چوب، دور آن بپیچید. طول نخ باید به اندازه ای باشد که بعد از گره زدن آن روی مداد و قرار دادن آن روی دهانه لیوان، تقریبا به ته لیوان برسد. به انتهای نخ، یک گیره فلزی گره بزنید. این مرحله بستگی به خلاقیت شما دارد و می توانید به جای مداد و آویز از هر وسیله مناسب دیگری بهره ببرید.

فقط به این نکته توجه کنید که آویز به انتهای لیوان نخورد چرا که کریستال های خوبی تشکیل نمی شود. نخ حتما مستقیم باشد. مداد هم باید به قدر کافی بلند باشد که بتواند لبه لیوان را به طور کامل پوشش دهد.

طرز تهیه انواع نبات گام ششم

قدم هفتم)

نخ یا چوب را ابتدا خیس کنید و آن را به شکرهای دانه درشت آغشته کنید. اینکار باعث می شود شروع تبلور به خوبی صورت گیرد.

قدم هفتم ساخت نبات در منزل

قدم هشتم)

مداد را روی لیوان پر شده از محلول اشباع شکر قرار داده به طوری که گیره فلزی با ته لیوان برخورد نداشته باشد. از طرفین هم مداد با نخ نباید به دیواره های ظرف تماس داشته باشد.

قدم هشتم طرز تهیه نبات

قدم نهم)

لیوان را در فضایی قرار دهید که تکان نخورد. بعد از یک هفته نبات شما کاملا شکل می گیرد گرچه پس از یک یا دو روز، می بینید که بلورهای کوچکی تشکیل می شود. بعد از تشکیل بلور های کامل نبات، نخ را از محلول درآورید و برای مدتی اجازه دهید تا خشک شود و نبات شکل خودش را کامل بگیرد.

قدم نهم طرز تهیه نبات محلی

نکته مهم:

اگر پس از طی مراحل بالا بلورهای خوبی شکل نگرفت و نتوانستید یک نبات خانگی خوب درست کنید، احتمالا میزان شکر اولیه شما کم بوده است. مراحل را مثل قبل تکرار کنید اما میزان شکر بیشتری به آب اضافه نمایید.

اگر چند مورد بالا را با دقت انجام دهید به راحتی میتوانید یک نبات عالی و بازاری درست کنید اما اگر فرصت این قبیل کارها را ندارید می توانید نبات دلخواهتان را از فروشگاه برادران حسینی سفارش دهید.

خرید آجیل حسینی

خلاصه فرآیند طرز تهیه نبات:

در فرآیندی که شما آن را انجام داده‌اید، در ابتدا شما یک محلول اشباع از شکر درست کرده‌اید. فرض کنید در هر یک لیتر آب ۵۰ گرم شکر حل می‌شود؛ وقتی شما آب را در بالای اجاق گاز داغ می‌کنید و همزمان شکر را در تمام بالای آب در آن حل می‌کنید، این عدد افزایش پیدا می‌کند و شما توانسته‌اید در آن دمای بالا میزان (برای مثال) ۶۰ گرم شکر در آب حل کنید. در نتیجه باید بدانید که آب می‌تواند ۱۰ گرم بیشتر از حد استاندارد را در دمای بالاتر مثلاً ۱۰۰ درجه سانتی گراد نگه دارد؛ اما اگر دمای آب به دمای محیط برسد و خنک شود، آب دیگر نمی‌تواند این میزان شکر را در خود جای دهد و در نتیجه بخشی از شکر که بیشتر از حد استاندارد در خود حل کرده است را رها می‌کند که بلورهای شکر تجمع کنند و بلورهای درشت نبات را ایجاد می‌کنند. شما نیز با قرار دادن یک نخ و یا یک تکه چوب، یک بستر و جایگاه عالی برای بلورهای شکر ایجاد کرده‌اید تا به راحتی در محلی که شما در نظر گرفته‌اید، تجمع کنند و بلورهای بزرگ را ایجاد کنند.

بهتر است بدانید:

توجه داشته باشید که میزان سایز بلورهای شما که در یک هفته تولید می‌شود، بستگی به دمای محیط و شرایط سرد شدن محلول دارد. به عنوان مثال اگر شما یک مکان ایزوله داشته باشید و در طی یک هفته دما را به آرامی از دمای بالا به دمای محیط برسانید (یعنی دما تدریجی کاهش پیدا کند)، بلورها درشت‌تر خواهند بود؛ اما اگر دما دچار نوسانات بشود بلورهای ریز تشکیل می‌شوند؛ اما با تغییر دما ظهر و شب گروه بعدی که می‌خواهند بر سر جایشان بنشینند از گروه قبلی پیروی نمی‌کنند و در نتیجه بلورهای ریزتر، نامنظم‌تر خواهند بود. اگر مراحل را به صورت بهداشتی انجام دهید شما می‌توانید پس از تشکیل شدن نباتتان از شیره شکری که در ظرف باقی مانده است برای شیرین کردن چایی استفاده کنید که البته نسبت به شکر آسان‌تر هم هست؛ زیرا برای درست کردن چایی شیرین احتیاجی به هم زدن آن ندارید.