قدمت سوهان در واقع به زمان افتتاح صحن عقیق بارگاه حرم حضرت معصومه در شهر قم و در دوره ی قاجار بر می گردد. از آنجایی که نماینده ی ناصرالدین شاه (رئیس ایل قاجار)نیز در این مراسم شرکت داشت، مردم قم در تکاپوی برگزاری مراسمی باشکوه و مجلل بودند. در آن زمان مردم رسم داشتند که به نماینده ی شاه هدایایی را پیشکش کنند. در این میان شخصی به نام ملاابراهیم شماعی حلوای جدیدی تهیه و به نماینده ی ناصرالدین شاه تقدیم کرد. ایشان بعد از صرف ناهار این شیرینی جدید را میل کردند و آنچنان باب طبعشان بود که عینا فرمودند این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد، غذای مرا برید و هضم کرد. از این رو پس از این نام سوهان را بر روی این خوراکی گذاشتند.

نماینده ی شاه یعنی رئیس ایل قاجار از این حلوای جدید برای ناصرالدین شاه نیز برد و پس از آن، این شیرینی خوراکی ای سلطنتی محسوب شده و مخصوص بزرگان و اشراف بود اما بعد از گسترش کارگاه های سوهان سازی در شهر قم این خوراکی لذیذ و سنتی گسترش یافت و عمومیت پیدا کرد. به طوری که در ابتدا تنها ۴ یا ۵ کارگاه و در حال حاضر حدود ۷۰۰ کارگاه سوهان سازی در سطح شهر قم وجود دارد.

در ابتدا حلوای سوهان به صورت نرم طبخ می شد و ترکیبات آن شامل: آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بوده اما بعد از مدتی دستور طبخ آن نیز تغییر کرد و به عنوان مثال زرده ی تخم مرغ به آن افزوده شد و به جای آرد از آرد جوانه گندم استفاده شد که علاوه بر این که بر ارزش غذایی آن را بیشتر کرد سبب شد به یک تنقلات و مغذی تبدیل شود، باعث سفتی و شکنندگی آن نیز شد و به ماندگاری آن هم افزوده شد. گرچه امروزه محصول جدیدی به نام دسر سوهان روانه ی  بازار شده که در واقع همان سوهانی است که اولین بار به ناصرالدین شاه تقدیم شد.

اگر می خواهید سوهانی مرغوب و با کیفیت تهیه کنید و همچنین از بین انواع سوهان، نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید می تواندی سری به فروشگاه برادران حسینی بزنید.