اهمیت داشتن تغذیه سالم در دوران بارداری برای بانوان بیشتر از هر زمان دیگری تاثیرگذار است.  سلامت کودک به تغذیه مادر در دوران بارداری بستگی دارد. تحقیقات در مورد مصرف خوراکی های مختلف و فواید و مضرات آن در این دوران بررسی شده است. در این مقاله، مصرف بادام هندی در بارداری و باید و نبایدهای مصرف آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص بادام هندی در بارداری

بادام هندی از آن دسته آجیل مغز های بسیار خوشمزه پر طرفداری است که ارزش غذایی بالایی دارد . مصرف آن در صورت نداشتن آلرژی و اضافه وزن بلامانع است. مصرف بادام هندی در دوران بارداری باعث جلوگیری آلرژی فرزند شما به آن می شود. از خواص بادام هندی می توان به نداشتن کلسترول اشاره کرد. کلسترول خون در بارداری یکی از مواردی است که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. بادام هندی با پایین آوردن کلسترول خون باعث رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن می شود.

بادام هندی حاوی پروتئین،کربوهیدرات، چربی سالم، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای رشد جنین است. مصرف بادام هندی در بارداری سطح گلوکز خون را تثبیت کرده و از دیابت حاملگی جلوگیری می کند. این مغز به علت وجود منیزیم برای گرفتگی عضلات و سر درد های میگرنی کمک قابل توجهی می کند. بادام هندی باتوجه به خاصیت سم زدایی که دارد به درمان کبد چرب کمک می کند و خطر تولید سنگ های صفراوی را در دوران بارداری کاهش می دهد. همین خاصیت ضد باکتریایی بادام هندی باعث مقابله با عفونت ها شده و انرژی مضاعفی به مادر می دهد.

یبوست و اسهال است، میزان بالای فیبر بادام هندی باعث بهبود این مشکل در دوران بارداری می شود. از موارد مهم برای سلامت کودک و رشد آن کلسیم است که علاوه بر تقویت و رشد استخوان های جنین به سلامت دندان های مادر و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند، این آجیل مغز منبع سرشاری از پروتئین است که به تولید آمینو اسید و ترمیم سلول ها در دوران بارداری کمک می کند.

خوردن بادام هندی در سه ماهه اول بارداری

علی رغم نگرانی ها در خصوص خوردن بادام هندی در بارداری، بایستی به ضرس قاطع اذعان داشت که مصرف این بادام، بسیار مفید است. دلیل حساسیت به سه ماه اول زمان بارداری این است که در این دوران، رشد و تغییرات خانم ها خیلی سریع رخ می دهد. به همین جهت می بایست خانم های باردار به فکر استفاده از مواد مغذی باشند. هر چند که در این دوران، معمولا بانوان باردار، نسبت به خوردن غذا، بی میل بوده و اشتهایی ندارند و حتی دچار تهوع می شوند.

اما با مصرف برخی مواد غذایی مقوی می توان به آن ها کمک کرد. بهترین گزینه در این راستا استفاده از مواد مغذی است که به راحتی قابل هضم باشند. به همین جهت استفاده از بادام هندی را در این سه ماهه نخست بارداری، به خانم ها پیشنهاد می کنند. به ویژه اینکه این نوع بادام، دربردارنده فولات، فیبر، پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن؛ روی، کربوهیدرات و… است.

خواص بادام هندی در بارداری

خوردن بادام هندی زعفرانی در بارداری

بادام هندی زعفرانی که در کشور برزیل و هند زیر بار کشت می رود و به خانم های باردار توصیه می شود. چرا که این نوع بادام نیز منبع غنی از انواع پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان هاست. حتی در آن، مس و منیزیم سرشاری نیز وجود دارد که برای سلامتی هر فردی مورد نیاز خواهد بود. بادام هندی زعفرانی را اغلب با طعم خوش و مقوی بودن آن می شناسند. اگر باردار هستید و می خواهید انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنید ما به شما مصرف بادام هندی در بارداری را پیشنهاد می کنیم. چرا که می تواند یک میان وعده بی نظیر برای خانم های باردار باشد. استفاده از بادام زمینی زعفرانی، سبب می گردد تا شکم بانوان باردار، کمتر ترک بردارد و ویتامین و انرژی مضاعفی به آن ها ببخشد.

بانوان باردار در طول روز چه مقدار مجاز به مصرف بادام هندی هستند؟

از مواد معدنی مهم و بسیار کاربردی در تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری روی است. برای بهره مندی از خواص بادام هندی در بارداری، بانوان باردار باید روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلی گرم روی مصرف کنند. یک عدد بادام هندی حاوی ۱٫۶ میلی گرم روی می باشد. مصرف روزانه ۹۰ میکرو میلی گرم ویتامین کِی نیاز ضروری در دوران بارداری است، این ویتامین باعث جلوگیری از خون ریزی می شود و نمیتوان ضرورت آن را برای بدن در این دوران نادیده گرفت. هر عدد بادام هندی ۹٫۷ میکرو میلی گرم ویتامین کِی در اختیار قرار می دهد.

مصرف بادام هندی در بارداری

عوارض مصرف زیاد بادام هندی در دوران بارداری

مصرف زیاد بادام هندی در دوران بارداری ممکن است خطرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد. افزایش وزن اولین عارضه مصرف زیاد بادام هندی است. افراد کمی به مصرف بادام هندی آلرزی دارند. آلرژی ناشی از مصرف زیاد این مغز ممکن است موجب خارش پوستی گردد. مصرف زیاد بادام هندی از جذب کلسیم جلوگیری می کند. همچنین مصرف بادام هندی شور در دوران باعث بالا رفتن فشار خون می شود که ممکن است خطراتی برای جنین داشته باشد.

کلام آخر

مادر ها در هنگام بارداری بیشتر از قبل مراقب تغذیه شان هستند و درباره آن با دکترشان مشورت می کنند. مصرف بادام هندی در بارداری هم از این گزینه مستثنا نیست. هر چند که بادام هندی، سرشار از مواد مغذی است؛ اما استفاده بیش از حد استاندارد از آن هم می تواند عوارض خود را داشته باشد. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید تا از عوارض آن به دور باشید.