بادام هندی یکی از مغز های بسیار مفید برای بدن می باشد که به دلیل طعم و مزه خوشمزه و عالی که دارد در بین بسیاری از افراد محبوب می باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل خواص بادام هندی برای شما بپردازیم تا بتوانید با دانستن این خواص از بادام هندی نهایت استفاده را داشته باشید.

تاریخچه بادام هندی

بادام هندی یا کاشو (Cashew) دانهٔ درختی همیشه‌ سبز است که در مناطق گرمسیر می‌روید. این درخت به‌شکل طبیعی تا ۱۴ متر رشد می‌کند. البته نوع اصلاح‌ شده‌ ای هم دارد که کوتاه‌ تر و بسیار پرمیوه‌ تر است. گیاه بادام هندی بومی برزیل است. دریانوردان پرتغالی در قرن ۱۶ میلادی آن را با خود به هند و برخی کشورها در آفریقا بردند. اکنون علاوه بر خود برزیل که خواستگاه این درخت است، بیشترین تولید بادام هندی در هندوستان و چند کشور در آفریقا و آسیا انجام می شود. این درخت در همان جایی خوب رشد می‌کند که برای انبه مناسب است. در سال ۲۰۱۷ در جهان  نزدیک به ۴ میلیون تن بادام هندی تولید شده که ویتنام و هند و ساحل عاج به‌ترتیب سرآمد بوده‌اند. بادام هندی یکی از انواع آجیل است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

آجیل‌ درمانی: بادام هندی از تنقلات پرفایده است

بادام هندی دارای ۳۰ درصد کربوهیدرات است و ۴۴ درصد هم چربی خوب دارد. بسیار مغذی است و یکی از آجیل مغزهای سرشار از پروتئین است. مس، کلسیم، منیزیم، ‌آهن، فسفر، پتاسیم، همچنین روی فراوان دارد. مقدار سدیم در بادام هندی اندک است. همچنین انواع ویتامین از جمله C، B1، B2، B3 (نیاسین)، B6،‌ فولات،‌ E، K دارد.

از نظر طب ایرانی، طبیعت آن گرم و خشک است. در پزشکی جدید برای این نوع بادام فواید بسیاری بیان می‌شود. از جمله اینکه برای دیابت، خون‌سازی، چربی خون، فشار خون، قلب و گرفتگیِ عروق مفید است. به هضم غذا، کاهش التهاب معده، یبوست، زخم و ورم معده کمک می‌کند. برای چروک پوست، رشد مو، درمان جوش خوب است. برای پیشگیری از سرطان مفید است. برای باروری مردان توصیه می‌شود. به بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بدیهی است بیماران باید با نظر پزشک تغذیه کنند.

احتیاط مصرف بادام هندی

احتیاط در مصرف

با این همه خاصیت که گفتیم، این مغز خوشمزه مقادیر زیادی اگزالات دارد که زیاده‌روی در مصرف آن موجب سنگ کلیه و سنگ کیسهٔ صفرا می‌شود. این آجیل برای کسانی که بیماری کلیه دارند یا کسانی که کلیه یا کیسهٔ صفرای‌شان را به‌کلی در آورده‌اند، ممنوع است. زیاد خوردن آن همچنین ممکن است جذب کلسیم را کم کند. دیگر اینکه، برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و به ناراحتی‌هایی همچون خارش، گرفتگی بینی، تورم لب دچار شوند. برخی افراد نیز ممکن است با خوردن آن دچار مشکلات گوارشی بشوند. بادام هندی را اغلب به صورت تفت داده می‌خورند، به همین دلیل از نظر زیاده‌روی در مصرف نمک، ممکن است برای برخی خطرناک باشد. یعنی آجیلی که خودش برای فشار خون خوب است، اگر نمکی بخورید، برای فشار خون بد می‌شود. همچنین هشدار می‌دهند که مغز بادام هندی با برخی از داروها مشکل تداخل دارویی ایجاد می‌کند. همچنین مصرف بادام هندی در دوران بارداری در صورت مصرف متعادل منعی ندارد.

پوست بادام هندی خام و تازه سمی است

خارجی‌ترین پوستهٔ بادام هندی را معمولا در هنگام فراوری جدا می‌کنند؛ چون سمی است و احتمالا بیشترین باکتری و میکروب را در خود نگه می‌دارد. بعید است در بازار بتوان بادام هندی را به‌شکل خام پیدا کرد؛ ولی بدانید که در پوستهٔ آن روغنی دارد که پوست انسان را به خارش بدی دچار می‌کند. به همین دلیل پیش از عرضه در بازار، در فرایند فرآوری، آن پوست را می‌کنند و در دمای بالا بو می‌دهند. با این کار روغن‌های سمی از میان می‌روند و می‌توان  با خیال راحت آن را مصرف کرد.

نگهداری بادام هندی

بادام هندی نسبت به دیگر آجیل‌ها و خشکبار، اسید اولئیک زیادی دارد؛ به همین دلیل زمان طولانی‌تری سالم می‌ماند. با این حال توصیه می‌کنند آن را در ظرف دربسته و به دور از گرما، در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. مغز بادام هندی مقدار زیادی چربی در خود دارد که موجب می‌شود خیلی زود تندمزه و فاسد بشود؛ یعنی چربی آن درمجاورت هوا اکسید می‌شود.

با آنچه گفتیم، اکیدا توصیه می‌شود بادام هندی را به‌شکل بسته‌بندی‌شده و با تاریخ مصرف تهیه کنید یا از فروشندهٔ آشنا بخرید تا مطمئن باشید مانده نباشد؛ چون خوردن آن خطرناک است.

فرآورده‌های دیگر بادام هندی

ـ درخت بادام هندی محصول خوردنی دیگری هم دارد. این محصول میوه‌ای است که به آن سیب بادام هندی می‌گویند. مزه‌اش خوب است و ویتامین C زیادی دارد که از پرتقال هم بسیار بیشتر است. سیب بادام هندیِ تازه مثل هر میوهٔ دیگری خوردنی است؛ ولی زود خراب می‌شود و نمی‌شود زیاد نگهش داشت. برای همین می‌پزند یا کنسرو می‌کنند. از آن مربا و سرکه و نوشیدنی‌های دیگر هم درست می‌کنند. عکس سیب و دانهٔ بادام هندی را روی درخت ببینید: مثل فلفل‌دلمه‌ای است که زیر آن یک بادام آویزان است.

ـ از چرخ‌کردن و فشردن بادام هندی، کره درست می‌کنند. کرهٔ بادام هندی نرم و خوشمزه است و می‌توان به‌جای کرهٔ بادام زمینی استفاده کرد؛ چربی کمتری دارد.

ـ روغن پوست بادام هندی هم داریم که به پوست و مو می‌مالند. این روغن خوشبو است و رنگ مشکلی و حالت خوبی به موها می‌دهد. آن‌طور که می‌گویند این روغن برای کچل‌ها هم خوب است!

ـ شیرِ بادام هندی نوشیدنی خوشمزه‌ای است. آن را می‌شود به‌تنهایی یا با ترکیب چای و قهوه مصرف کرد. برای درست‌کردن این نوشیدنی، بادام هندی بدون نمک را بخیسانید و با مقداری آب و شیرین‌کننده، مانند عسل، در دستگاه همزن بریزید تا خوب صاف شود.

ـ فلفل قرمز، سیر، سس سویا، زنجبیل، آب، همهٔ این‌ها را با کرهٔ بادام هندی مخلوط کنید. بدین شکل سس خوشمزه‌ای درست می‌شود که آن را روی انواع غذاها می‌مالند.

خواص بادام هندی به طور کلی

همانطور که می دانید بادام هندی در بین تمامی آجیل ها از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بادام هندی شده خواص فوق العاده ای است که برای سلامت انسان و سلامت پوست و مو دارد. بادام هندی علاوه بر اینکه یک ماده مغذی به شمار می آید، از آن برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. خواص بادام هندی بسیار زیاد است که این خواص و فواید را در ادامه برای شما مطرح کرده ایم.

یکی از محبوب ترین های آجیل، بادام هندی است که بسیار هم پرطرفدار است. این آجیل جهت سلامتی انسان بسیار توصیه شده است. البته همه آجیل ها به نوبه ی خود دارای خواص بی نظیری هستند اما در اینجا بیشتر به خواص بادام هندی متمرکز می شویم.

بادام هندی علاوه بر خواص گوناگون، تاثیر مستقیمی بر هضم غذا دارد. افرادی که با مشکلات معده رو به رو هستند می توانند از بادام هندی سرشار از آهن و منیزیم بهره مند شوند.

خواص بادام هندی برای اسپرم

یکی از خواص بادام هندی برای اسپرم و باروری مردان می باشد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از سیگار و مشروبات الکلی و همچنین فست فود خیلی استفاده می کنید، باید بدانید که تمامی این موارد بر باروری شما تاثیرات منفی می گذارند. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا یک رژیم غذایی سالم می تواند تاثیرات مثبتی بر کیفیت اسپرم بگذارد. یکی از مواد مغذی که باید در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید بادام هندی است. بادام هندی برای سلامتی اسپرم و همچنین باروری مردان بسیار مفید است. پس می توان گفت مردان نیز از خواص بادام هندی برای اسپرم بی بهره نخواهند بود.

بادام هندی برای استخوان

یکی دیگر از خواص بادام هندی برای تقویت استخوان می باشد. بادام هندی دارای مقدار زیادی منیزیم است و همانطور که می دانید منیزیم در ساختار استخوان نقش بسیار زیادی دارد. پس با توجه به این موضوع می توان گفت که بادام هندی در تقویت استخوان و همچنین تقویت عضلات بسیار موثر است.

بادام هندی در تقویت سیستم ایمنی بدن

مس و منیزیم در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر فراوانی دارند، بادام هندی سرشار از مس و منیزیم است. پس می توان گفت یکی دیگر از خواص بادام هندی مربوط به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. افراد مبتلا به سرطان به سیستم ایمنی قوی نیاز دارند تا بتوانند با این مشکل مبارزه کنند. پس به همین دلیل مصرف این دانه مغذی برای افرادی که دچار سرطان می باشند و مجبور به شیمی درمانی هستند اثرات مفید بسیاری دارد. همچنین مصرف بادام هندی سبب می شود تا سیستم ایمنی قوی داشته باشید و در نتیجه کمتر مبتلا به بیماری های گوناگون شوید.

بادام هندی برای کم خونی

لازم به ذکر است که بدانید دلیل کم خونی در بدن از فقر آهن است. کمبود آهن در بدن می تواند باعث به وجود آمدن انواع مشکلات از جمله خستگی های مکرر، سر درد و…. شود.  بادام هندی با توجه به اینکه سرشار از املاح معدنی آهن می باشد، برای درمان کم خونی نیز یک گزینه بسیار عالی به شمار می آید.

همچنین کم خونی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، با مصرف بادام هندی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. پس خواص بادام هندی در درمان کم خونی و همچنین جلوگیری از آن  نیز مشاهده می شود.

خواص بادام هندی در بارداری

با توجه به اینکه جنین در شکم مادر به ویتامین های زیادی برای رشد نیاز دارد، لازم است تا مادر هنگام بارداری انواع ویتامین ها و املاح معدنی زیادی را مصرف نماید تا روند رشد جنین کامل شود. با توجه به اینکه بادام هندی از مواد مغذی زیادی برخوردار است می تواند یک گزینه بسیار عالی برای افراد باردار باشد. فرد باردار با مصرف این دانه مغذی سلامت فرزند خود را تضمین می کند و همچنین باعث رشد خوب جنین خواهد شد.

پس خانم های باردار از خواص بادام هندی بی نصیب نخواهند بود.

اسهال و همچنین یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است و فرد باردار در بیشتر اوقات دچار اسهال و یبوست می شود. با اطمینان کامل می توان گفت که مصرف بادام هندی در دوران بارداری سبب می شود تا فرد باردار در طول این دوران، کمتر با این موارد رو به رو شود. بادام هندی برای افراد باردار یک دانه مغذی بسیار مفید است. البته نکته بسیار مهمی که در مصرف بادام هندی در دوران بارداری وجود دارد این است که مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلات جدی را برای مادر و جنین به وجود آورد. بنابراین در صورتی مفید است که به صورت متعادل مصرف شود.

نگهداری بادام هندی

بادام هندی و دیابت

خواص بادام هندی برای افراد دیابتی نیز مشاهده می شود. افراد دیابتی با توجه به اینکه قند بسیاری در بدنشان وجود دارد باید از خوردن مواد قندی به دور باشند. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که دچار بیماری دیابت می باشند از بادام هندی در طول روز استفاده نمایند. بادام هندی به کنترل قند در بدن افراد کمک بسیاری می کند و باعث می شود که قند خون این افراد بالا نرود. پس می توان به کنترل قند در بدن افراد دیابتی را از خواص بادام هندی برشمرد.

بادام هندی در کاهش وزن

از جمله خواص بادام هندی می توان به کاهش وزن در افرادی که دچار اضافه وزن هستند اشاره کرد. این دانه مغذی با توجه به اینکه کالری بسیاری دارد اما در کاهش وزن نیز موثر است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که کالری زیاد باعث افزایش وزن می شود پس چطور بادام هندی می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بادام هندی با توجه به اینکه کالری زیادی دارد باعث می شود فرد وقتی از آن مصرف می کند سیر شود و دیگر تمایلی به خوردن غذای دیگری نداشته باشد.  همین احساس سیری و بی اشتهایی سبب می شود که افراد دارای اضافه وزن کمتر مواد غذایی مصرف نمایند. در نتیجه باعث کاهش وزن آن ها می شود. این مورد می تواند یکی از بهترین خواص بادام هندی برای علاقه مندان به حفظ تناسب اندام  باشد.

مواد مغذی بادام هندی

اگر شما از خواص بادام هندی و همچنین مواد مغذی آن آگاه نیستید در ادامه همه ی مواد مغذی که در بادام هندی وجود دارد را به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

بادام هندی سرشار از مواد مغذی و ویتامین می باشد. از جمله ویتامین های موجود در بادام هندی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

بادام هندی سرشار از ویتامین C ، ویتامین B1 ، ویتامین B2، ویتامین  B3، ویتامین  B6، ویتامین  E ، مواد معدنی، سدیم، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، آهن و روی می باشد.

تمامی این ویتامین ها در سلامت انسان تاثیر مستقیمی دارند و کمبود هر کدام از آن ها می تواند در بدن باعث بروز انواع بیماری ها شوند.

همچنین یکی دیگر از خواص بادام هندی این است که به جذب ویتامین هایی مانند A  و D کمک می کند. این دو ویتامین در سلامت قلب و همچنین پیشگیری از سکته قلبی کمک شایانی می کند. البته ناگفته نماند که چربی های اشباع نشده بسیاری در بادام زمینی وجود دارد.

کالری بادام هندی

بادام هندی در انواع مختلفی وجود دارد و با توجه به علاقه افراد به مصرف می رسد. بادام هندی به صورت بادام خام، بادام بو داده و کره بادام هندی وجود دارد. هرکدام از این موارد دارای کالری به خصوصی می باشند. کالری موجود در ۱۰۰ گرم  بادام هندی خام برابر ۵۳۳ کالری می باشد. در ۱۰۰ گرم بادام هندی بو داده ۵۷۴ کالری وجود دارد و کالری موجود در ۱۰۰ گرم کره بادام هندی تقریبا برابر با ۵۷۸ کالری است.

با توجه به اینکه خواص بادام هندی بسیار زیاد می باشد اما زیاده روی در مصرف آن باعث بالا رفتن کالری و در نتیجه چاقی می شود.

مضرات استفاده از بادام هندی

خواص بادام هندی همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم خیلی زیاد می باشد و برای درمان انواع بیماری ها موثر است. اما نکته ای که وجود دارد این است که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی و هر نوع آجیل ممکن است مشکلات جدی را برای سلامت فرد به وجود آورد. پس با توجه به این موضوع می توان نتیجه گرفت که مصرف بیش از حد بادام هندی نیز می تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. در ادامه مشکلاتی را که مصرف بیش از حد بادام هندی برای سلامت انسان به وجود می آورد را ارائه داده ایم.

مصرف بادام هندی در برخی از افراد موجب حساسیت و بروز آلرژی می شود که در این صورت بدن فرد شروع به خارش و التهاب می کند. پس اگر از این آجیل مصرف کردید و بدن شما واکنش نشان داد، بدن شما به مصرف این آجیل حساسیت دارد و بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

همچنین مصرف بیش از حد این آجیل باعث چاقی می شود و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا به اندام خود بسیار اهمیت می دهند توصیه نمی شود. البته مصرف آن هر چند وقت یک بار باعث چاقی نمی شود فقط در صورت مصرف بیش از حد می تواند در افزایش وزن نقش بسزایی داشته باشد.