نگهداری اصولی آجیل

آجیل یکی از خوراکی ها و تنقلات محبوب ایرانی ست که چه به عنوان میان وعده و چه در غذاهای اصلی سنتی ایرانی مثل فسنجان مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر طرز نگهداری آجیل همواره یکی از دغدغه های اساسی ما بوده چرا که در صورت عدم نگهداری درست آجیل ها و مغزها طعم دلنشین خود را از دست داده و مزه ی متفاوت و اغلب نامطبوعی به خود می گیرند به طوری که به هیچ عنوان قابل مقایسه با طعم تازه ی آن نیست. به غیر از این آجیل نامرغوب اثرات و عوارض جانبی خطرناکی را دارا می باشد و باعث بروز بیماری های ناعلاجی مثل انواع سرطان می شود. از این رو آجیل یکی از مواد غذایی ست که باید در نگهداری آن حساسیت بیشتری به خرج دهیم.

درباره ی آفلاتوکسین چه می دانید؟

آفلاتوکسین سموم قارچی هستند که در واقع از رشد قارچ ایجاد می شوند. این سموم بیست نوع داشته و در صورت ازدیاد آن در بدن باعث بروز سرطان کبد می شوند. آفلاتوکسین در آجیل ها و خصوصا پسته و بادام زمینی زمینه ی رشد بالایی دارند.
جالب است بدانید که داخل پوست پسته ماده ای وجود دارد که در حقیقت به نوعی پادزهر سم آفلاتتوکسین محسوب می شود و از پسته در برابر رشد قارچ و ورود آن به داخل مغز پسته جلو گیری می کند.
از عواملی که رشد قارچ در آجیل و ایجاد سم آفلاتوکسین در ان را سرعت می بخشد، نور کم و رطوبت زیاد و دمای پایین است لذا بهترین شرایط برای نگهداری انواع مغزها هوای گرم و خشک است.

نکته ی قابل توجه در مورد آجیل این است که به طور عمده آجیل ها در ایران به صورت فله خریداری می شوند و این باعث می شود که از تست سم آفلاتوکسین برای بسیاری از مغزهایی که در بازار عرضه می شود چشم پوشی شود از این رو بهتر از قبل از خریداری دو لپه ی مغز را جدا کرده و اگر مغز سالم نبود و لکه های سیاه رنگی بر روی آن بود از خرید آن اجتناب کنید.

چگونه از آجیل نگهداری کنیم؟

یکی از روش های توصیه شده برای نگه داری طولانی مدت آجیل این است که آنها را به مدت چهل و هشت ساعت داخل فریزر نگه داشته بعد آنها را به یک مکان خشک و ترجیحا یک ظرف دربسته منتقل شود. اما به طور کلی بهتر است که آجیل ها را به صورت تازه مصرف کنید، خصوصا آجیل تف داده بهتر است برای مدت طولانی نگه داری نشود. زیرا با وجود نمک زیادی که دارد اما مزه ی آجیل بوداده بعد از مدتی تغییر می کند و بهتر است به صورت تازه مصرف شود.

کلام آخر

از آن جایی که آجیل یک محیط مناسب برای رشد انواع قارچ و لارو حشرات می باشد لذا قبل از مصرف باید از مرغبوبیت آن اطمینان یابید. بهترین راه برای تست کیفیت انواع آجیل امتحان کردن مزه ی آن است. آجیل کهنه در اغلب موارد تغییر مزه می دهد و با تست کردن آن به راحتی می توانید تازگی محصول را تشخیص دهید.