در دنیای آجیل ها، هر یک مغزها در کنار طعم بی نظیر و خوشمزه ای که دارند، حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن ما برای زنده ماندن، سلامت کامل، نشاط و سرزندگی نیاز حیاتی به آن ها نیاز دارد. از این رو ارزش غذایی مغزها و دانه ها را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت و بهتر است آنها را در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید چرا که با مصرف روزانه ی آنها در واقع سلامت خود را در آینده تضمین خواهید کرد. در ادامه تعدادی از مهم ترین ویتامین ها، املاح معدنی و ترکیبات مفیدی که در آجیل ها موجود می باشد را معرفی خواهیم کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی آجیل:

آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها نوعی از مواد مغذی هستند که در محافظت و یا به تاخیر انداختن گونه ای از سلول های مخرب در بدن نقش اساسی دارند. انواع مختلفی آنتی اکسیدان وجود دارد که هر کدام برای محافظت از سلول های شما مفید هستند و برخی از غذاها انواع خاصی از آن را دارا می باشند. آنتی اکسیدان ها و یا بهتر است بگوییم غذاهای حاوی آنتی اکسیدان در حقیقت بیشترین فایده را برای سلامتی شما دارند.

فیبر: فیبر را می توان یک دوست برای دستگاه گوارشی دانست چراکه نه تنها به حرکات روده کمک می کند و از مشکلاتی مثل سو هاضمه، یبوست و نفخ جلوگیری میکند بلکه در کاهش وزن نیز نقش موثری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده که فیبر در کاهش کلسترول هم تاثیر دارد.

مجموعه ویتامین های B : مجموعه ویتامین های B تاثیر بسزایی بر روی حال روحی افراد دارد. جالب است بدانید که این ماده مغذی به طرز شگفت انگیزی از بدن شما محافظت می کند پس بهتر است که غذاهایی مثل آجیل که حاوی این ماده مغذی هستند را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کلسیم: همه ی ما کلسیم را یک ماده ی اصلی برای استخوان سازی و حفظ سلامت استخوان و دندان می شناسیم اما کلسیم به غیر از آن خواص بی نظیر دیگری هم دارد. این ماده معدنی بر روی پوست و مو تاثیر قابل توجهی داشته و بر روی جوان سازی پوست، رفع آکنه و جوش صورت و همچنین جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارد. علاوه بر این یک ماده ی بسیار تاثیر گذار برای زنان شیرده و همین طور کسانی ست که به صورت جدی ورزش بدنسازی را دنبال می کنند چراکه کلسیم انقباضات عضلات را تنظیم کرده و باعث بهبود عملکرد عضلات می شود.

آجیل ها حاوی چه ویتامینی هستند؟

آهن: آهن یکی از اساسی ترین ماده های مغذی ست که معمولا مصرف مقدار مورد نیاز آن برای بدن برای افرادی که محدودیت خاصی در رژیم غذایی خود دارند ممکن است دشوار باشد. چرا که این ماده ی مغذی و مهم بیشتر در گوشت قرمز یافت می شود اما مغز ها و دانه های مختلف نیز مقادیری آهن دارند و در جلوگیری از کم خونی و یا درمان آن می توانند بسیار مفید باشند.

منیزیم: منیزیم یکی از مواد مغذی ست که در تعداد زیادی از مواد غذایی پیدا می شود. منیزیم نقش مهمی را در بدن ایفا می کند. این ماده مغذی در حفظ فعالیت نرمال ماهیچه ها و اعصاب، ضربان منظم قلب و استحکام استخوان ها تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل کمبود این ویتامین منجر  به بیماری های قلبی عروقی و اختلال در ریتم ضربان قلب خواهد شد.
مصرف منیزیم  به مبتلایان فشار خون و دیابت بسیار توصیه می شود. چرا که این ماده ی مغذی نه تنها از فشار خون بالا پیشگیری که آن را کنترل می کند. از طرفی منیزیم متابولیسم بدن را بالا برده و در نهایت باعث آزاد سازی انسولین شده و قند خون را کنترل می کند.

پتاسیم: پتاسیم یکی از مهمترین و ضوروری ترین ماده ی عالی در بدن می باشد که کمبود آن می تواند مشکلات فراوانی را برای بدن ایجاد کند. چرا که یک ماده معدنی چند کاره است و بر روی اندام های مختلف و اصلی مثل قلب، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی تاثیر دارد. از دیگر خواص آن می توان به حفظ تعادل مایع و الکترولیت بدن یا هیدراته کردن بدن اشاره کرد.
ترکیب این ماده ی معدنی با سدیم نقش مهمی را در حمایت از عملکرد سلولی بازی می کند. سدیم و پتاسیم را در واقع پمپ بدن می نامند. جالب توجه است که پتاسیم در بسیاری از مغز ها و آجیل های مختلف یافت شده و آجیل های دارای پتاسیم که تف داده و شور هستند می توانند برای سلامتی مفید و برخلاف باور عموم ضرری نداشته باشند.