باسلوق نوعی شیرینی سنتی و قدیمی ایرانی است که تاریخچه آن به ملایر و اراک بر می گردد و یکی از سوغاتی های این شهر محسوب می گردد. این شیرینی معمولا در مراسم های سنتی ایرانی مانند عید نوروز و شب یلدا سرو می شود، همچنین می توانید آن را همراه با چایی میل نمایید.

باسلوق از دوشاب (یا شیره انگور) تهیه می شود اما به جای شیره انگور استفاده از آب و شکر نیز امکان پذیر است. در مراغه باسلوق را اواسط آذرماه تهیه کرده و حدود ۳ ماه زمان صرف آن می کنند تا آماده شود؛ پس از ۳ ماه در مراسم نوروز، با آن از مهمانان خود  پذیرایی می کنند.

برای مراسم شب یلدا می توانید این شیرینی را با کمترین هزینه و زمان و بدون نیاز به فر در منزل خود تهیه نمایید و آن را در کنار شیرینی های دیگر سرو کنید.

مواد لازم برای باسلوق شب یلدا

طرز تهیه باسلوق برای شب یلدا

ابتدا نشاسته را با دو لیوان آب سرد در یک ظرف ریخته و حل نمایید. مطمئن شوید نشاسته ها گلوله نباشند. می توانید از صافی برای جلوگیری از ورود نشاسته های گلوله شده استفاده کنید.

سپس دو لیوان شکر را به همراه یک لیوان آب باقی مانده در قابلمه ای نچسب ریخته  و روی حرارت ملایم بگذارید و به طور مداوم هم بزنید تا شکرها داخل آب حل شود. همانطور که مواد داخل قابلمه را هم می زنید محلول نشاسته را کم کم اضافه نمایید و همچنان به هم زدن ادامه دهید تا از گلوله شدن آن جلوگیری شود.

پودر ژلاتین را درون یک چهارم لیوان آب داغ ریخته و آن را حل نمایید، سپس آن را به همراه مقداری روغن یا کره به ترکیب نشاسته، آب و شکر اضافه کنید پس از مدتی مایع داخل قابلمه شروع به غلیظ شدن کرده و حدود نیم ساعت بعد ترکیب آب و نشاسته باید کاملا غلیظ شده باشد در این هنگام وانیل و گلاب را به آن اضافه کنید؛ در صورت رقیق شدن مایع داخل قابلمه به هم زدن ادامه دهید تا دوباره غلیظ شود پس از گذشت یک ساعت از حرارت دیدن مایع، باید به گونه ای باشد که به ته قابلمه نچسبد و به راحتی از آن جدا شود (حالت خمیری شکل داشته باشد)، آن را از روی حرارت بردارید و قبل از اینکه درون یخچال بگذارید پودر پسته را به آن اضافه کنید.

باسلوق را حدود دو ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا سفت شود پس ازینکه آن را از یخچال درآوردید ورز دهید و به آن شکل دهید، سپس باسول ها را در پودر نارگیل بغلتانید و نصف مغز گردو را روی آن قرار دهید.

همچنین در زمانی که باسلوق هنوز گرم است می توانید از قالب های شیرینی پزی برای شکل دادن به آن استفاده کنید، داخل قالب ها را آغشته به پودر نارگیل کنید و مغز گردو را روی پودر نارگیل بگذارید سپس باسلوق ها را درون قالب بریزید.

باسلوق برای شب یلدا

طرز تهیه باسلوق با شیره توت

در مراغه باسلوق را به صورت زیر تهیه می کنند:

در ابتدا مغز بادام یا برگه زردآلو را در آب خیس قرارداده و پوست آن را می گیرند سپس آنها را در نخ های خاصی قرار می دهند و آویزان می کنند تا خشک شود.

دوشاب یا شیره انگور را تا حدی می جوشانند تا یک سوم آن تبخیر شود سپس به آن نشاسته اضافه می کنند، نخ های برگه زدآلو یا مغز بادام را در این مایع قرار می دهند و آویزان می کنند بعد از نیم ساعت نخ مذکور را مجددا داخل مایع قرار می دهند و پس از آن برای بار دوم آویزان می کنند و میگذارند تا یک ماه بماند. باسلوق ها را بعد از یک ماه در جعبه های چوبی چیده و در محل نرم و مرطوبی قرار می دهند تا شکرک آورده و آماده استفاده شود.