یلدا شبی است که همه چیز در آن نمادی دارد از شب نشینی تا پاسی از شب گرفته تا خوراکی هایی که میزبان برای پذیرایی از مهمانان خود فراهم می کند. برخی شب یلدا را نماد مهرورزی و بخشش می دانند، زیرا این شب بهانه ای را به وجود می آورد که اعضای یک خانواده به دور یکدیگر جمع شوند و به دور از دغدغه ها و کدورت ها آخرین روز از آذرماه که بلندترین شب سال است را با یکدیگر جشن گرفته و شبی به یاد ماندنی را بسازند.

نماد هندوانه و انار در شب یلدا

میوه هایی نظیر انار و هندوانه از میوه های اصلی هستند که در شب یلدا در بساط پذیرایی وجود دارند.

از زمان های گذشته به افرادی که به بیماری کم خونی دچار می شدند توصیه می کردند که انار مصرف کنند. چرا که این میوه خون را تصفیه می کند و انرژی تازه ای به بدن می بخشد و باعث شادابی می شود. از این رو انار را در شب یلدا نمادی از شادی و زایش می دانند.

هندوانه که میوه ای تابستانی و یادآور روزهای گرم و پر حرارت تابستان است، باور بر این است خوردن مقداری هندوانه در شب یلدا باعث می شود در برابر سرما و بیماری ها حفظ شوید.

نماد آجیل شب یلدا

آجیل، این مغزهای مغذی و خوشمزه جایگاه ویژه ای در مراسم ها و مهمانی های ایرانی ها دارند، مخصوصا در مراسم های سنتی مانند شب یلدا و جشن نوروز که استفاده از آجیل یکی از ارکان اصلی پذیرایی محسوب می گردد و به همین دلیل تبدیل به یکی از نمادهای اصلی ایرانیان شده است. در کل ایرانیان معتقدند بعضی از مراسم ها به خصوص شب یلدا بدون آجیل ناقص است.

بسیاری از افراد آجیل شب یلدا را بر اساس سلیقه شخصی برای پذیرایی از مهمانان خود انتخاب می کنند که می تواند ترکیبی از تخمه، کشمش، نخود، بادام زمینی، بادام هندی، بادام درختی، فندق، پسته، گردو و…. باشد اما آجیل شب یلدا هم ترکیبات مخصوص به خود را دارد و معمولا ترکیبی از آجیل شور، آجیل شیرین و میوه های خشک آجیل شب یلدا را تشکیل می دهد.

هندوانه در شب یلدا نماد چیست؟

خواص آجیل:

آجیل به عنوان یکی از سالم ترین مواد خوراکی دارای مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان است به همین دلیل از سرطان جلوگیری می کند از این رو مصرف روزانه آن بسیار توصیه می شود همچنین به دلیل داشتن فیبر زیاد دشمن بیماری های گوارشی محسوب می شود. با قرار دادن آجیل در رژیم غذایی خود می توانید مانع بروز بیماری های گوارشی مانند یبوست و انواع سرطان های دستگاه هاضمه شوید.

از دیگر خواص آجیل می توان به وجود مواد معدنی فراوان مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و غیره در آن اشاره کرد از این رو برای پوست و مو بسیار مفید است و از سرطان هایی مانند سرطان پروستات جلوگیری می کند.

در کنار آجیل شور از تنقلات دیگری مانند برگه زردآلو، توت خشک، انجیرخشک، حبه میوه ها و … برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود.

برگه زردآلو سرشار از ویتامین ها و خواص معدنی است و به دلیل فیبری که دارد جزو تنقلات مفید برای مشکلات گوارشی می باشد، معمولا یکی از عناصر اصلی آجیل شیرین انجیر خشک است، این میوه خشک می تواند بخشی از آهن بدن شما را تامین کند و به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است برای استحکام و سلامت استخوان بسیار موثر است.

همچنین می توان در آجیل شیرین از چیپس های میوه ای مانند نارگیل، آناناس، پوملو و کرانبری استفاده کرد که هرکدام از آنها علاوه بر اینکه خواصی دارند ، به میز پذیرایی شما نیز در شب یلدا جلوه ای خاص می بخشند.

آجیل شب یلدا نمادی از برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ست، در گذشته های دور که اکثر مردم ایران باستان کشاورز یا دامدار بودند آنها این شب را به پاس به پایان آمدن یک سال زراعی به دور یکدیگر جمع می شدند جشن می گرفتند.