جذاب ترین لحظه شب یلدا، زمان سرو شام است، درست همان زمانی که دسرهای رنگارنگ و اشتها برانگیز، به سفره تزئین شده ی ما جلوه خاصی می دهد. معمولا به دلیل اینکه انار و هندوانه میوه های اصلی این شب هستند، استفاده از دسرهایی شبیه به انار و هندوانه، تم یلدایی مان را کامل می کند. اما اینکه چه دسری را انتخاب کنیم که خوشمزه باشد و هم بتواند سفره ما را زیبا کند، بسیار مهم است. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا ۴ مورد دسر شب یلدا را به طور کامل برای شما توضیح دهم.

تنوع در تهیه ژله هایی که می توانیم با انار و هندوانه درست کنیم، بسیار زیاد است به طوری که می توانیم با تهیه چند نوع دسر و ژله در شب یلدا سفره خود را زیباتر کنیم.

با طرز تهیه چهار دسر برای شب یلدا همراه ما باشید:

 

طرز تهیه ژله بستنی انار برای شب یلدا

مواد لازم:

ژله انار        ۱ بسته

ژله آلوورا      ۱بسته

قالب ژله        ۱ عدد

بستنی وانیلی      ۱ بسته

انار                یک عدد دانه شده

آب جوش و آب سرد       به مقدار لازم

خلال پسته یا بادام برای تزئین      به مقدار لازم

طرزتهیه:

در مرحله اول، بستنی وانیلی خود را بگذارید تا باز شود، سپس ژله آلوورا به صورت ساده در آب جوش باز کنید و اجازه دهید سرد شود. پس از آن، بستنی آب شده را کم کم به ژله آلوورا اضافه نمایید و آنقدر هم بزنید تا بستنی وانیلی در ژله حل شده وبه خوبی باهم مخلوط شوند، این کار حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می برد برای اینکه زمان کمتری را صرف کنید می توانید از دو لیوان شیر استفاده کنید.

در مرحله بعد، ژله انار را در یک لیوان آب جوش ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود و سپس یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و بگذارید دمای آن با دمای محیط یکی شود.

در مرحله سوم، انارهای دانه شده را کف قالب ریخته، نصف ژله انار را به آن اضافه کنید و حدود ۴۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا نیم بسته شود. پس از آن ژله آلوورا و بستنی که کاملا دمای آن با دمای محیط یکی شده بود را روی آن بریزید و دوباره آن را در یخچال بگذارید.

در مرحله آخر، بقیه ژله انار را به دو لایه قبلی اضافه نمایید و در نهایت در یخچال بگذارید تا کاملا  سفت شود وقتی ژله شما آماده شد بقیه دانه های انار را روی آن ریخته و با خلال پسته یا بادام آن را تزئین نمایید.

 

طرز تهیه دسر انار سه لایه برای شب یلدا

 مواد لازم:

پودر ژله انار ۲ بسته

آب انار ۲ لیوان

آب جوش ۲ لیوان

پودر قند ۱ لیوان

خامه پرچرب ۲ لیوان

وانیل

پنیر خامه ای حدود ۳۰۰ گرم

انار دانه شده (برای تزئین)  به مقدار لازم

طرز تهیه:

دسر ژله انار یک دسر شیک و خوشمزه برای شب یلدا محسوب میشه که برای درست کردن آن بهتر است از شب قبل از یلدا دست به کار شوید، زیرا درست کردن آن کمی زمان بر است.

در مرحله اول، خامه پرچرب را همراه با وانیل و پودرقند در همزن ریخته و آنقدر هم بزنید تا فرم بگیرد، سپس پنیر خامه ای را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید وقتی همه مواد کاملا مخلوط شد نصف خامه را در لیوان ها یا قالب خود بریزید و سطح آن را با قاشق صاف نمایید.

در مرحله دوم، یک بسته از پودر ژله انار را همانطور که در پشت بسته آن نوشته شده در یک لیوان آب جوش ریخته و هم بزنید تا اثری از ژلاتین و شکر در آن وجود نداشته باشد، سپس یک لیوان آب انار را به آن اضافه کنید و درون یخچال قراردهید.

قبل از این که ژله کاملا ببندد، آن را از یخچال خارج کنید، باید حالت لایه لایه و نیم بسته داشته باشد. نصف خامه باقی مانده از مرحله قبل را به این ژله اضافه نمایید و هم بزنید (ترجیحا از همزن استفاده کنید).

سپس مخلوط درست شده را به عنوان لایه دوم به لایه قبل اضافه کنید و در ظرف بریزید و درون یخچال قراردهید تا کامل خودش را بگیرد، این کار حدود یک ساعت زمان می برد.

در مرحله سوم، بسته دوم ژله انار را در یک لیوان آب جوش ریخته و هم بزنید تا پودر ژلاتین آن کاملا حل شود سپس یک لیوان آب انار سرد را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ژله به دمای سرد اتاق برسد. پس از آن مایع سرد شده ژله را به دو لایه قبل در لیوان ها یا قالب اضافه نمایید و سپس آنها را در یخچال گذاشته و چند ساعت صبر کنید تا خودش را کامل بگیرد.

در نهایت می توانید روی آن را با دانه های انار تزئین کنید.

 

طرز تهیه دسر ژله پوست هندوانه برای شب یلدا

یکی از ژله های خوش مزه ای که می توانید برای شب یلدا تهیه کنید ژله با پوست هندوانه است که علاوه بر اینکه مقرون به صرفه است، طرز تهیه آن نیز راحت است.

مواد لازم:

هندوانه متوسط ۱ عدد

پودر ژله هندوانه ۲ بسته

آب جوش ۲ پیمانه

آب سرد ۲ پیمانه

طرز تهیه:

ابتدا دو بسته پودر ژله هندوانه را درون آب جوش ریخته و هم بزنید تا ژلاتین آن کاملا درون آب حل شود سپس دو لیوان آب سرد را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا دمای آن با دمای محیط یکی شود. (می توانید از دستور تهیه ژله در پشت بسته استفاده کنید)

سپس یک هندوانه نسبتا متوسط را از وسط نصف کنید درون آن را با قاشق خالی کنید؛ همچنین می توانید برای زیبایی ژله بخشی از درون هندوانه را نگه دارید و مایه ژله را درون آن بریزید. هندوانه را چندین ساعت درون یخچال بگذارید تا ژله کاملا خودش را بگیرد و سفت شود. پس از آن هندوانه را از یخچال خارج کنید برش داده و داخل ظرف قراردهید.

 

طرز تهیه دسر هندوانه دارچینی برای شب یلدا

دسر هندوانه دارچینی، دسری عالی برای شب یلدا است اما تهیه آن کمی زمان بر است.

مواد لازم:

آب هندوانه ۴ لیوان

پودر نشاسته ۸ قاشق غذا خوری

 چوب دارچین  ۱ قطعه نسبتا متوسط

شکر ۱ لیوان

اسانس وانیل  به مقدار لازم

خلال بادام یا پودر پسته   به مقدار لازم

در ابتدا یک هندوانه را برش دهید و اندازه ۴ لیوان، آب هندوانه تهیه کنید، سپس برای اینکه آب هندوانه شفاف و یکدستی داشته باشید آن را از صافی رد کنید. به آب هندوانه حدود ۸ قاشق نشاسته اضافه نمایید و آن قدر هم بزنید تا درون آن حل شود. سپس آن را به بقیه آب هندوانه اضافه نمایید.

آب هندوانه را به همراه شکر، اسانس وانیل و چوب دارچین درون قابلمه ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید، مایه را تا زمانی که غلیظ شود هم بزنید سپس زمانی که مانند فرنی سفت شود، آن را از روی حرارت بردارید چوب دارچین را از آن خارج کنید و مایه را درون قالب های دسر خود بریزید. دسر را چندین ساعت درون یخچال بگذارید.

می توانید این دسر را شب قبل از یلدا آماده نمایید و یک شب تا صبح آن را درون یخچال بگذارید تا کامل خودش را بگیرد. پس از آن، دسرها را از یخچال خارج کنید و آنها را با خلال بادام یا پودر پسته تزئین نمایید.

شب یلدا خاطره انگیزتون رو با دسرهای خوشمزه به یادمودنی ترکنید.